Presentation
Precisionsonkologi

Nära samarbeten gör skillnad i kampen mot cancer

Publicerad 27 maj 2020
Caroline Tegner, Brand Manager Scandinavia på Bayer och Ralf Ackermann, Medicinsk chef för Bayer Scandinavia.
Caroline Tegner, Brand Manager Scandinavia på Bayer och Ralf Ackermann, Medicinsk chef för Bayer Scandinavia.

Bayer ligger långt fram inom området precisionsonkologi och har i kraft av lyckade partnerskap redan lanserat flera banbrytande produkter.
– Precisionsmedicin kräver samarbete på många olika nivåer, konstaterar Ralf Ackermann, Medicinsk chef för Bayer Scandinavia.

Samarbete går som en röd tråd genom Bayers verksamhet. Målsättningen är sedan länge att knyta nära band med startupbolag inom biotech för att i samverkan utveckla potentiella nya läkemedel och produkter. Ett konkret exempel på den strävan är att Bayer för drygt ett år sedan flyttade in på Karolinska Institutets Campus i Solna.
– Flytten symboliserar vår tilltro till kraften i samverkan. Närheten till akademin och forskningsgrupperna resulterar ständigt i spännande och innovativa möten, säger Caroline Tegner, Brand Manager Scandinavia på Bayer.
Hon får medhåll av Ralf Acker­mann som menar att multidisciplinära samarbeten är en förutsättning för att den snabba utvecklingen inom cancerforskningen ska komma ut i patientledet.
– Precisionsonkologi kräver samverkan mellan många olika aktörer och discipliner. Vi måste vara många som arbetar tillsammans för att hitta rätt behandling till rätt patient och bära nya forskningsrön hela vägen fram till kommersialisering.

Spännande utveckling
Ett exempel är Bayers samarbete med det amerikanska företaget Loxo som har forskat fram två läkemedel för patienter med specifika genetiska förändringar. Ett annat aktuellt projekt är inriktat på prostatacancer där Bayer inom en snar framtid kommer att lansera en ny produkt.
– Lanseringen är i mångt och mycket resultatet av vårt samarbete med det finska läkemedelsbolaget Orion, berättar Caroline som även lyfter fram det nationella kvalitetsregistret för prostatacancer som en viktig samarbetspartner.
Hon konstaterar att bolaget går en spännande utveckling till mötes.
– Det krävs väldigt mycket arbete för att ett läkemedel ska gå från idé till produkt. Bayers långa historia visar att företaget har det som krävs. Vi ser fram emot att kunna hjälpa fler patienter till ett bättre och längre liv med nya behandlingar.

Bayer

Bayer är ett globalt life science-företag med verksamhet i 77 länder. Affärsområdet Pharmaceuticals fokuserar på receptbelagda produkter och på specialläkemedel inom områdena onkologi, hematologi och oftalmologi.

www.bayer.se

www.bayer.se

PP-NUB-SE-0004-1

Bayer
Bayer är ett globalt life science-företag med verksamhet i 77 länder. Affärsområdet Pharmaceuticals fokuserar på receptbelagda produkter och på specialläkemedel inom områdena onkologi, hematologi och oftalmologi.
www.bayer.se

www.bayer.se
PP-NUB-SE-0004-1